Drift autóépítés kezdőknek

Nézzük csak, vegyünk egy autót. Bár az sem utolsó szempont, ha hátsókerekes. Hogy miért, pont, kezdjük azzal, hogy mi is az a drift?

A drift szabad fordításában csúsztatást jelent. A hétköznapokban csak a kilincsel előre kifejezést használjuk rá. Ezt szó-szoros értelmében kell értenünk. Ugorjunk vissza kicsit az időben és térben. 1960-as évek, Japán. A hegyek közül, illegális éjszakai versenyekből indult az egész. A cél az volt, minél gyorsabban eljutni A-ból B-be. Nem nehéz kitalálni mi történik akkor, ha nagyon sietünk a kanyarban, és ha van egy kis érzékünk az autóhoz, már össze is hoztuk a DRIFTET.  1980-as évekbe került ez pályára, biztonságosabb keretek közé. Európában ez az őrület csak 2004-ben terjedt el. Sportággá nőtte ki magát. Azonban ez nem egyszerű csúszkálás vagy esztelen autókázás. Több feltétele is van, mind az autó, mind a sofőr, illetve a kivitelezés szempontjából. Ugyanis egy versenyen nézik az ívet, az autó eleje illetve hátulja megfelelő irányba néz-e, a sebességet, a csúszás szögét, és ennek az összképét. Ezen kívül társul hozzá az autók gyönyörű hangja, a gumik visítása és a látványos gumifüst.

De térjünk vissza ahhoz hogy ezt mégis hogy érhetjük el. Szériaautók többsége nem használható versenycélokra, de itt-ott el lehet dobatni a seggét ha jól esik - az én kis 3asom is elmegy keresztben, ha úgy szeretném, bugyi nedvesítésre tökéletes ;) - Tehát, kezdésnek nézzük a motor teljesítményét, ez 250LE - 600LE között bőven elég. Tudomásom szerint 650+ LE nem is engedélyezett (nincs megkötés! szerk.). A ménes nagyságától függ az autó irányításának nehézségétől vagy könnyedségétől.

Autónk már van, hátul hajt, és tartunk néhány pacit a géptető alatt. A rugókat, illetve az autó merevségét és nem utolsó sorban a keréknyomást állíthatjuk.  Illetve fontos megemlíteni a differenciamű szerepét is amitől aszfaltot fog szaggatni a szerkezetünk. Ezeket azonban minden driftelni vágyó magának, saját igényeinek megfelelően és tapasztalatai alapján állítja be. A felnik is fontos szerepet játszanak Driftünk sikerességében. Előre a gyári, vékonyabb míg hátulra a lehető legszélesebb kerekeket kell felhelyeznünk. Az ezekre felhelyezett gumikban megfelelő nyomással úgynevezett BAR-al kell versenyeznünk. Ennek mértéke 2,5BAR +/- 0,3 tengelyenként eltérhet.  Már a futóműre sincs gondunk.

Egész szépen épül az autónk, de most kicsit a biztonságra és a stabilitására is gondot kell fordítanunk. Mint minden motorsportban itt is előfordulhat, elő is fordulnak balesetek. Nem árt kis merevítés itt-ott. Fontos például a tornyoknál, illetve a váz megerősítése sem elhanyagolandó. Ugyanis az erőhatások miatt elcsavarodhat a versenygépünk. Lényegében kész  vagyunk. A hátulját lejjebb tesszük az elejénél, optikai kiegészítőkkel teleaggatjuk, teszünk egy vasalódeszkát a hátuljára (ez nem minden esetben szükséges) és már jól is néz ki. Tankolunk, beülünk és adunk az érzésnek ami többször is felér egy orgazmussal.


Írta: Rózsa Dániel